Klas 1 |
mesocode |
nr |
f |
s |
domein |
|
Periode 1 klas 1 |
|
|
|
|
|
|
Zij ontdekken de kwaliteiten van de getallen 1 tot en met 12. |
1R-1 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen de getallen 1 tot en met 12 positioneren op een getallenlijn. |
1R-7 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen in een ontdektekening aantallen en hoeveelheden herkennen en een strategie hierbij hanteren. |
1R-14 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen akoestisch tellen en van daaruit synchroon aan handelingen en voorwerpen tot 10, later tot 20. |
1R-9 kr2 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen vanuit het handelen de getallen 5 en 10 splitsen. |
1R-10 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
Zij tellen hoeveelheden (resultatief tellen) en vinden allerlei mogelijkheden om deze getallen weer te geven (Romeinse schrijfwijze, turven, dobbelsteenbeelden). |
1R-6-4 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kennen de begrippen meer, minder en evenveel, verder weg, dichtbij enz. |
1R-22 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen een tekening maken van een rekenverhaal en de aantallen erbij schrijven. |
1R-14 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen aantallen schatten vanuit een concrete situatie.Zij kunnen een aantal passen schatten in een ruimte die voor hen te overzien is. Door structurerend tellen kunnenZij deze aantallen controleren |
1R-7-20 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen hoeveelheden onder de tien schatten. |
1R-7-20 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen gezamenlijk tot 24 tellen(heen en terug), individueel kunnen zij tot 12 heen en terug tellen. |
1R-9-8 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen lopen en tellen met het accent op de 2, en met het accent op de 3. |
1R-2 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen vanuit een concrete situatie aantallen verdubbelen. |
1R-16 |
1.1 |
v |
v |
getallen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Periode 2 klas 1 |
|
|
|
|
|
|
Zij kunnen de getallen 2,3,4,5 en 10 vanuit een concrete situatie splitsen. |
1R-16--17 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen in het tellen met accenten op de 2 en 3, de tussenliggende getallen weglaten (wel stappen zetten). |
1R-2-5-9 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen aantallen schatten vanuit rekentekeningen(tot 10). |
1R-20 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kennen de arabische cijfers. |
1R-4-6 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen de 4 bewerkingen uitvoeren met materiaal (onder de tien). |
1R-17-18 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen deze cijfers ook schrijven. |
1R-4-6 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen zijn in staat om de getallen van de getallenlijn (t/m 20) op volgorde te leggen en de afzonderlijke getallen te herkennen. |
1R-7 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen de handelingen in een rekenverhaal (via het concrete) beschrijven in de vorm van rekentaal (denk aan erbij, eraf, even groot, minder, meer). |
1R-15 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen in een rekenverhaal een handeling als rekenbewerking herkennen. |
1R-14 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen op de getallenlijn/ rekenlijn tot de 20 de plaats van de verschillende getallen schatten. |
1R-20 |
1.2 |
v |
v |
getallen |
|
Kinderen kunnen afstanden schatten met referentiemateriaal ( hoeveel passen naar de deur enz). |
1R-22 |
1.2 |
v |
v |
meten en meetkunde |
|
Kinderen kunnen blokkenbouwsels nabouwen, boven- en zijaanzicht herkennen |
IR22 |
1.2 |
v |
v |
meten en meetkunde |
|
Kinderen kunnen het midden van een figuur inschatten. |
IR22 |
1.2 |
v |
v |
meten en meetkunde |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Periode 3 klas 1 |
|
|
|
|
|
|
De kinderen kunnen aanvullen tot 10. |
1R-17 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen getalbeelden herkennen op het rekenrek. en kunnen de vijfstructuur aanbrengen in de getallen tot 20. |
1R-4 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen de vier basisbewerkingen in het rekenverhaal of in een context herkennen en op enigerlei wijze weergeven. |
1R-13-14 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen op het 20 snoer en de getallenlijn tot 20 (een lege lijn) de plaats van een getal ongeveer aangeven, de plaats schatten. |
1R-7 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kennen het principe van het vermenigvuldigen en delen. |
1R-12-13 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kennen de rij van 2. |
1R-18 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen de getallen 3,4,56,7,8,9 en 10 splitsen |
1R-17 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen met behulp van de getallenlijn stappen van 2, 3, 4 en 5 maken. |
1R-10 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kennen de symbolen van de vier bewerkingen en ze kunnen ze op de juiste plaats inzetten. |
1R-13 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
De leerlingen kunnen de getallen tot 25 gebruiken als tel-, hoeveelheids- en meetgetallen. 1R/8 |
|
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
Kinderen kunnen tellen met accenten op de 5 en 10. |
1R-9 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen de getallen t/m 20 lezen en schrijven. |
1R-6 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen verdubbelen tot 20. |
1R-17 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen geven een naam aan de vier basisbewerkingen en ontdekken welke tekens hierbij horen. |
1R-16-13 |
1.3 |
v |
v |
getallen |
|
Kinderen kunnen spiegelsymmetrie herkennen |
IKV 7 |
1.3 |
v |
v |
meten en meetkunde |
|
Kinderen kunnen een vorm namaken |
iKV 7 |
1.3 |
v |
v |
meten en meetkunde |
|
De kinderen kunnen de ruimte meten, inschatten m.b.v. referentiematen. |
1R-22 |
1.3 |
v |
v |
meten en meetkunde |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
periode 4 klas 1 |
|
|
|
|
|
|
De kinderen kunnen akoestisch en synchroon tellen tot 100 en terug. |
1R-5 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
De bewerkingen tot de 10 zijn geautomatiseerd. |
1R- 17 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kennen de begrippen even en oneven. |
1R-11 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kennen de grote telrij tot 100 |
1R-9 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen ongestructureerde hoeveelheden resultatief tellen. |
1R-7 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen hoeveelheden tot 24 eerlijk opdelen. |
1R-18 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen de getallen van 2 t/m 10 splitsen en in de vorm van opteltafel laten horen. |
1R-17 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kennen het principe van vermenigvuldigen. |
1R-18 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen de rijen van 2, 5 en 10 opzeggen. |
1R-9 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen zijn in staat om het tellen met sprongen verkort weer te geven: 2,4,6. tot 24. |
1R-9-19 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
Kinderen kennen de strategieën die helpen bij het rekenen tot 10(zie strategieënlijst kinderen gaan rekenen). |
1R- 15-17 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kennen de tafel van 2 en 5 op rij. |
1R-19 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen rekenen (m.b.v. het rekenrek) tot 20, optellen en aftrekken. |
1R-16-17 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
Zij kunnen de vijfstructuur aanbrengen in de getallen tot 20. |
1R-7 |
1.4 |
v |
v |
getallen |
|
De kinderen kunnen praktisch omgaan met het begrip half en kwart. |
1R-11 |
1.4 |
v |
v |
verhoudingen |
|
De kinderen kunnen hoeveelheden tot 24 schatten. |
1R-18 |
1.4 |
v |
v |
meten en meetkunde |
|
Kinderen kunnen vanuit de vrije hand geometrische vormen tekenen. |
1KV-2 |
1.4 |
v |
v |
meten en meetkunde |
|
Kinderen kunnen vanuit een alledaagse situatie lengte, gewicht, inhoud en oppervlakte toepassen. |
1R-22 |
1.4 |
v |
v |
meten en meetkunde |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|